Wat doet voeding voor je?

Wat doet voeding voor je?

Wat doet voeding voor je?

Voeding zorgt ervoor dat alle processen in het lichaam optimaal kunnen functioneren.
Wanneer je voeding van slechte kwaliteit inneemt, kan het lichaam niet optimaal functioneren en gaat het lichaam op zoek naar een oplossing.
Dat geldt ook wanneer je te weinig of te veel voeding inneemt.

Voeding bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Energie
  • Bouwstoffen
  • Vitamines
  • Mineralen

Wanneer je niet genoeg eet.
Energie is nodig om de boel draaiende te houden.
Je moet dus genoeg energie innemen om de dag op een normale manier door te komen.

Doe je veel op een dag, dan eet en drink je meer dan wanneer je weinig doet.

Ben je groot, klein, slank, gezet, gespierd, man, vrouw… Al deze eigenschappen hebben invloed op wat jij nodig hebt aan voeding.
Hoeveel energie je nodig hebt wordt uitgedrukt in BMR, “Basic Metabolic Rate” en daarbij tel je NEAT (Non Excercise Activity Thermogenysis) bij op.

BMR staat voor de energiehoeveelheid die je verbruikt met jouw metabolisme in totale rust.

Het metabolisme bestaat uit alle processen die het lichaam uitvoert om je in leven te houden. We spreken dan over vitale lichaamsfuncties, de hersenen, longen, spieren en alle andere organen en weefsels.

Met het basismetabolisme zijn we er nog niet, want we doen ook nog van alles gedurende de dag. Werk, kinderen, de hond, afwassen, boodschappen doen, enzovoort.
Die dingen vergen meer energie, dat drukken we uit in NEAT.
NEAT staat voor “Non Excercise Activity Thermogenysis”; de dingen die je normaal gesproken doet zonder sport daarin mee te nemen. (Zie overzicht 1)

Het basismetabolisme verbruikt 60-70% van alle energie. Dat is dus een flink deel!
Wanneer je minder dan jouw minimale behoefte inneemt, kom je dus behoorlijk tekort.
Kom je een paar dagen tekort, lost het lichaam dat wel op door uit reserves energie te halen.
Spierglycogeen en vetten worden dan ingezet om alles van energie te voorzien.

Er wordt dan wel bespaard op energie uitgave.

Heb je langere tijd een energietekort, gaat het lichaam processen uitschakelen die niet noodzakelijk zijn voor overleven.

Je komt dus in een “overlevingsstand”.
Je merkt als eerste dat je minder energie tot je beschikking hebt om de dagelijkse dingen te doen. Je bent sneller moe, sneller geprikkeld en je hebt minder zin in dingen.
Dan krijg je het sneller koud, je handen en voeten blijven koud, dus je zet de kachel maar een graadje hoger.

Het vervelende daarbij is dat het lichaam uiteindelijk processen uit gaat schakelen die je eigenlijk liever aanhoudt.
Geheugenverlies, spierpijn, hoofdpijn, keelpijn, concentratievermogen, haarverlies, overgevoeligheid, angst, depressie, allergieën en slaapproblemen zijn goede indicatoren dat je al een poos te weinig energie tot je beschikking hebt.

Daarna komt de ellende pas echt.
Het lichaam zet dan de volgende processen op een lager pitje:

 

  • Hormoon aanmaak
  • Immuunsysteem
  • Afweersysteem
  • Genezingsproces
  • Menstruatie
  • Zicht
  • Evenwicht

 

Het lichaam heeft nog een oplossing voor energietekort, namelijk door de darmfollikels wat meer open te zetten.
Daarbij zetten de darmen de filters meer open om “voeding” makkelijker door te laten.
Die voeding is niet volledig gefilterd en dat betekent dat er ook slechte stoffen in de bloedbaan komen. Dit resulteert uiteindelijk in auto-immuun, of metabole ziektes.
Daar komen we straks op terug.

Een tekort aan bouwstoffen (eiwitten) resulteert in een aantal problemen.
Het lichaam krijgt niet de stoffen binnen om enzymen en aminozuren aan te maken.
Enzymen en aminozuren zijn noodzakelijk om voeding, vitamines en mineralen om te zetten naar de stofjes en materialen die nodig zijn om spierweefsel en de weerstand op peil te houden.

Overzicht 1:

Bewegen kost energie. Het energiegebruik kan uitgedrukt worden in calorieën.
Hieronder staan een aantal activiteiten en de hoeveelheid energie die je ermee verbrandt:
• Wandelen 4,0km/uur 4,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Hardlopen 8,0km/uur 8,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Hardlopen 12,0km/uur 12,5 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Fietsen 17 km/uur 6,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur (op stadsfiets)
• Fietsen 23 km/uur 10,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur (op stadsfiets)
• Basketbal 6,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Boksen 10,0 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Voetbal 7 tot 10 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Zwemmen 8 tot 10 kcal/kilogram per kg lichaamsgewicht per uur
• Slapen 80 kcal/uur
Een man en vrouw met een matig intensief leven (=gemiddeld Nederlands leefpatroon) hebben respectievelijk 2500 en 2000 kcal nodig.
Een wielrenner in de Tour de France kan tot wel 9000 Kcal per dag nodig hebben.

 

Vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen zijn de managers van het geheel.

Deze zorgen ervoor dat de bouwstoffen en energie op de goede plek terecht komen.

Het zijn (of worden) chemische verbindingen in het lichaam.

Deze micronutriënten zijn essentieel, dat wil zeggen dat je ze door voeding binnen moet krijgen en wel in ongeveer de volgende verhouding:

 

Mannen Vrouwen
A 1000mcg 800mcg
B1 1,4mg 1,4mg
B2 1,6mg 1,4mg
B3 18mg 18mg
B5 6mg 6mg
B6 1,8mg 1,6mg
B8 40mcg 40mcg
B11 360mcg 360mcg
B12 13mcg 13mcg
C 100mg 100mg
D 10mcg 10mcg
E 12mg 9mg
K 120mcg 90mcg
borium 3mg 3mg
calcium 1000mcg 1000mcg
chroom 0,05mg 0,02mg
fluor 3mg 2mg
fosfor 1200mg 800mg
jodium 0,15-130mcg 0,15-130mcg
kalium 3,5 gram 3,2 gram
kobalt 0,008mg 0,008mg
koper 1,5-3,5mg 1,5-3,5mg
magnesium 300-600mg 200-500mg
mangaan 11mg 11mg
molybdeen 50mcg-100mcg 50mcg-100mcg
natrium 2,4gram 2,4gram
selenium 50-150mg 50-150mg
ijzer 9mg 15mg
Zink 10mg 9mg

Dit zijn minimalen en variëren per persoon.

(Bron: natuurdiensten)

 

 

 

Wanneer je voeding van inferieure kwaliteit inneemt.
Hierboven heb je al gezien wat je minimaal nodig hebt aan voeding, vitamines en mineralen.
Die vind je niet in de gefabriceerde producten die we met zijn allen te vaak innemen.
Alles dat in een pakje, zakje of potje zit is gefabriceerd en eigenlijk al per definitie niet goed voor je.
Er zijn “ingrediënten” aan toegevoegd om het langer te kunnen bewaren of lekkerder te laten smaken.

Die toevoegingen hebben we niet nodig en ons lichaam moet er vaak erg hard zijn best voor doen om ze weer af te voeren of zelfs te bestrijden.

Goede voeding bestaat over het algemeen uit 1 ingrediënt en is in de natuur te vinden.

Er zijn ook meer dan genoeg voedingsmiddelen die wel gefabriceerd zijn en goed voor ons zijn, daar zal ik ook voorbeelden van geven.

Wanneer je “troep” eet, wordt het lichaam daaruit opgebouwd.

Je herbouwt namelijk constant jouw lichaam, de hele dag, het hele jaar door.
Met slechte bouwmaterialen bouw je geen stevig huis.

In gefabriceerd voedsel zitten weinig tot geen nutriënten die wij nodig hebben en zullen leiden tot een zwak lichaamssysteem en ziekte.
Metabole- en immuunziektes liggen dan op de loer, met als gevolg een grote kans op ziektes als:
PDS, PCOS, Crohn, Diabetes, Eczeem, MS, Psoriasis, Leukemie, Bloedarmoede, Hashimoto, Miskramen, enzovoort.

Deze ziektes zijn over het algemeen met goede voeding en zonder medicijnen te genezen, afhankelijk van het stadium waarin het verkeert.

 

Wanneer je te veel eet.
Eet je te veel, dan wordt wat je te veel eet opgeslagen.
Meestal in de vorm van glycogeen en vocht, maar als er een flink en langdurig overschot is, als vet.

Het duurt wel even voordat je vet gaat opslaan, net als dat het een tijd duurt voordat je dat vet weer gaat verbruiken als energie. Het lichaam kiest namelijk altijd voor de weg van de minste weerstand en pakt wat er voor handen is, vocht en glycogeen.

 

De energiebalans moet altijd kloppen.

Wanneer deze verstoord is kost het veel tijd, moeite en geduld om dit weer in balans te brengen.

Je hoort dan dat mensen “niet kunnen afvallen” of altijd moe zijn.
Vaak zie je dat diezelfde mensen vast zitten in een patroon van overdag te weinig eten en dat “inhalen” wanneer ze thuiskomen.
Het avondeten is bij de meeste mensen ook de grootste maaltijd van de dag, terwijl dat energiebalans technisch helemaal niet handig is.
Na die grote maaltijd hebben ze na een uurtje of 2 alweer trek, dat komt doordat de hongerhormonen (ghreline en leptine) uit balans zijn.

 

Ook helpt de insuline piek die we creëren met een maaltijd hoog in koolhydraten niet mee.

De insulinespiegel overstijg om de enorme hoeveelheid koolhydraten (glycogeen) weer op normaal niveau te krijgen. Die overstijging blijft vaak even doorwerken waardoor we na het eten vaak een “after-diner dip” krijgen en weer iets willen eten.
Dan willen we geen broccoli, maar iets zoets! Met koek, snoep, koffie, chips en andere lekkernijen kunnen we de energiebehoefte weer makkelijk aanvullen.

We eten dus op de verkeerde momenten te veel om het tekort van de rest van de dag te compenseren. Helaas verbruiken we die energie niet meer en wordt deze opgeslagen, ook als vet.
Te veel vet op ons lichaam brengt weer een hele rij aan problemen met zich mee.
Kijk maar om je heen naar mensen met een te hoog lichaamsvetpercentage en hoe gezond ze zijn.
Daar moet ik wel bij zeggen dat er uitzonderingen zijn en dat “dunne” mensen ook niet per definitie gezond zijn.

Vet is een opslagruimte voor overtollige energie, maar ook voor afvalstoffen.

Afvalstoffen worden in vet opgeslagen wanneer het lichaam geen energie of antioxidanten heeft om deze af te voeren. Wanneer je die vetten gaat gebruiken als energie (je gaat afvallen) komen die stoffen dus ook in je bloedbaan. Pas dus goed op met vet verbranden en zorg dat je de juiste afvoerstoffen hebt om dit proces soepel te laten verlopen.

 

Wat te doen?
Als je jezelf herkent in bovenstaande omschrijving is het handig om de hulp van een professional in te schakelen. En ja, daar kun je ook voor bij mij terecht!

Diëten, (intermittent) vasten, keto, low-carb, paleo, caveman, allemaal methoden die voor iemand hebben gewerkt, op een bepaald moment, voor een bepaalde periode.

Geen van alle “diëten” werken op lange termijn en zouden alleen tijdelijk toegepast moten worden.

(Dat geldt trouwens ook voor medicijnen)

 

Gezond eten is een systeem dat je op lange termijn kunt volhouden en dat bij je past.
Zodra je jezelf iets gaat ontnemen wordt het een focuspunt en straf je jezelf door het niet te nemen.
Probeer maar eens niet aan een roze krokodil te denken nadat je dit zinnetje gelezen hebt.

Wanneer je je voeding in balans hebt, kun je af en toe prima uit de band springen en iets eten of drinken dat niet zo goed voor je is.

Gezond eten kun je leren.
Gezond eten is iets dat je kunt leren door verschillende dingen te proberen en te ervaren wat het voor je doet.

 

Degene die dit in zijn geheel gelezen heeft, verdient een beloning!
Je mag contact met me opnemen voor een gepersonaliseerd voedingsplan, inclusief gezondheidsmeting.



WhatsApp chat