“Vetten eten om vet te verliezen”

“Vetten eten om vet te verliezen”

Dat klinkt tegenstrijdig, maar toch werkt het zo.

De juiste vetten eten helpt je om opgeslagen vet te verliezen!

Je lichaam heeft vetten nodig voor allerlei belangrijke lichaamsfuncties.
Vrijwel alle cellen in ons lichaam zijn opgebouwd uit vetten, hersencellen bestaan zelfs voor 70% uit vetten.
Vetten worden gebruikt om vitamine A, D, E, K en mineralen op te kunnen nemen.

Wanneer je niet voldoende goede vetten binnenkrijgt, gaat het lichaam zuinig om met vetreserves, gaat het lichaam in een overlevingsmodus en gaat het vet opslaan.
Dat is precies wat je niet wilt als je vet kwijt wilt!

Het voordeel van vetten en eiwitten is dat ze hun energie langzamer aan het lichaam afgeven dan koolhydraten, waardoor je een vol gevoel houdt.
Koolhydraten zorgen ook voor een piek in de insuline spiegel, waardoor je er op den duur minder goed om kan gaan, met als uitkomst Diabetes type 2.

Het grootste deel van de vetten die je eet, zou onverzadigd moeten zijn.

Wij raden je aan om transvetten en verzadigd vet zo veel mogelijk te vermijden.
Het eten van onverzadigd vet verlaagt het gehalte van het ongezonde LDL-cholesterol in het bloed.
Dit zorgt voor een lagere kans op hart-en vaatziekten.

Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn ook essentieel om vetverbranding te stimuleren. Omega 3 en omega 9 vetzuren werken ontstekingsremmend.
Waardoor het lichaam meer rust krijgt.

Ontstekingen zorgen dat het lichaam daar mee belast is en minder energie heeft om andere processen goed te laten verlopen.

De omega 3 en 9-vetten zijn belangrijk voor je gezondheid, er worden tal van positieve eigenschappen aan toe geschreven zoals juist het voorkomen van hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten, ontstekingen en depressies. Omega 3 wordt ook wel ons hersenvoedsel genoemd, je hebt het nodig om je hersenen actief te houden. Vaak eten we omega 3 te weinig.
Een oplossing is om Omega 3 te supplementeren met vloeibare visolie.

Producten waar omega 3 in zit zijn oa: vette vis zoals zalm, makreel, haring, forel en tonijn. Maar ook walnoten, pijnboompitten, chia-zaad, lijnzaad, hennepzaad, groene bladgroenten, peulvruchten, walnoot-olie en sesamolie.

Producten waar omega 9 in zit zijn oa: olijfolie, macadamia, hazelnoot, pecan-noot, amandel, cashewnoot, pistache, paranoot en sesamzaad.

Wanneer je vetten gaat vermijden, ga je meestal meer koolhydraten eten.
De snelle suikers uit koolhydraten zorgen er echter voor dat je lichaam minder snel vet gaat verbranden.
Als er continu glucose (energie uit suikers) beschikbaar is, vergeet je lichaam als het ware dat het ook in staat is om vet te verbranden.
De vetcellen houden de energie vast, als reserve.
Met als gevolg dat als er dan een energietekort ontstaat in de cellen, je lichaam toch een hongersignaal krijgt, ondanks dat er voldoende energie (in de vorm van vet) aanwezig is.

Vetten zijn onmisbaar voor een gezond lichaam.
Wanneer je gezond eet, komt 40 tot 60 procent van je dagelijkse energie uit vetten.
Hiervan moet minimaal 20-30% bestaan uit onverzadigde vetten.
Koolhydraten zouden 10-20% van het patroon uit moeten maken en de rest is eiwitten.
Dit is per persoon verschillend en afhankelijk van jouw lichaamssamenstelling, leefstijl en doel.

Dat klinkt allemaal misschien wat ingewikkeld, dat is het niet.

Zorg simpelweg dat je stap voor stap je maaltijden verdeelt over de dag, 4 tot 6 maaltijden is aan te raden.
Zorg er in het begin voor dat je steeds een beetje minder koolhydraat-rijke producten gaat gebruiken.
Zo kun je langzaam wennen aan het nieuwe patroon en is de kans dat je het blijft doen ook veel groter.

“Cold turkey” is vaak niet de beste manier, maar wat voor jou werkt, werkt voor jou!

Hier heb je alvast een paar voorbeelden:

Alle groene groente
Bloemkool
Champignons
Romaine Sla
Komkommer
Courgette
Rucola
Avocado
Eieren
Cheddar kaas
Parmezaan
Oude Kaas
Cottage Cheese
Buratta
Kokosolie
Ghee
Olijfolie
Roomboter
Volle kwark of yoghurt
Feta Kaas
Macadamia noten
Amandelen
Walnoten
Pijnboompitten
Kokosmelk
Vlees
Vette vis
Kip
Kalkoen

Meer weten? Laat je gegevens achter, of plan een afspraak in voor een consult.



WhatsApp chat