Rug klachten, wat doe je er tegen?

Rug klachten, wat doe je er tegen?

Heb je wel eens last van je onderrug, of regelmatig een stijve onderrug?
Zit je veel? Sta je veel? Hang je naar 1 kant?

Onderrug klachten kunnen diverse oorzaken hebben. Toch zie je de meeste problemen ontstaan bij mensen met een statisch beroep. (Kapper, desk-werker, mondhygiënist, winkelpersoneel).
Rugklachten worden tegenwoordig als normaal beschouwd, maar zal op lange termijn meer problemen met zich meebrengen.

Het probleem zit hem meestal in de houding die je het grootste deel van je dag aanneemt.

Mensen die de hele dag hetzelfde doen, gaan automatisch steeds meer “naar voren werken”. Je kruipt als het ware steeds meer in elkaar.

Je ziet dit vooral gebeuren bij Smartphone gebruik.
Kijk maar eens naar jongeren die veel van hun tijd naar hun telefoon kijken.

Het hoofd gaat naar voren staan, de schouders gaan mee, de rug gaat bollen en na een tijdje krijg je last.
Dit komt doordat je het zwaartepunt naar voren verplaatst en het lichaam zich aanpast aan de activiteit die het gevraagd wordt.
Dat geldt ook voor de inactiviteit.

Als je iets maar lang genoeg doet, wordt het lichaam er beter in, ook in verkeerd zitten of staan.

Het klinkt allemaal zo simpel en logisch, maar het is niet voor niets zo dat bijna de helft van alle Nederlanders een klacht in de rug (of nek) heeft.

Je kunt er iets aan doen, of klachten voorkomen.
Zorg ervoor, dat je hoofd altijd boven je schouders is, schouders naar achteren en wanner je lang staat,   en haal je knieën van het slot.
Beweeg iedere 20 minuten.

Wanneer je een zittend beroep hebt:
Ga iedere 20 minuten staan, loop een stukje (Haal even water voor jou en je collega’s)
Ga recht op zitten, schouders naar achteren en met je voeten plat op de grond.
Zet je rugleuning recht op en druk je onderrug ertegen aan.
En zet je monitor hoger, dan hoef je ook niet zo naar beneden te kijken…
Een verhoging van 5 tot 15 centimeter maakt al een enorm verschil.

Wanneer je een staand beroep hebt:
Sta met je knieën licht gebogen.
Druk je kin een aantal keer naar achteren.
Blijf niet op 1 been staan, sta op beide benen.
Draai je romp een aantal keer van links naar rechts.

 

Ik hoop dat dit je geholpen heeft!



WhatsApp chat