Voeding, do’s and don’ts.

Voeding, do’s and don’ts.

Alle dieren op aarde reguleren hun gewicht zelf. De enige uitzondering zijn wij, de mens.
En de dieren die door ons gevoed worden.

Waarom zijn wij de uitzondering?

Er is vrijwel geen bewijs dat het algemene voedingsadvies ondersteunt.
Sterker nog, wat ons wordt verteld door autoriteiten over voeding, is zelfs gevaarlijk te noemen.
We eten met zijn allen een op koolhydraten gebaseerd dieet, waar ons lichaam zeer slecht op reageert.

Onze hersenen zijn zover geëvolueerd doordat we vetten zijn gaan eten, je hersenen bestaan ook voor 70% uit vet.

Vlees en groente, dat is wat we horen te eten.
Bewerkt voedsel is geen voedsel, het is een product van de voedingsindustrie.
Deze industrie heeft als alle andere industrieën maar 1 doel: Geld verdienen.

Wanneer je gaat kijken naar wat er in deze producten zit, hebben deze niets te maken met voeding, alleen met vulling en conservering.

“Mager” eten is precies het tegenovergestelde van wat we eigenlijk zouden moeten doen.
We stoppen ons lichaam vol met granen, suikers, chemische verbindingen, enzovoort en daar kan ons lichaam niet goed mee omgaan.

Overal zit tegenwoordig suiker in.
Loop maar eens naar het keukenkastje waar je het eten bewaart en je zult op het etiket zien dat erin vrijwel alles een vorm van suiker is toegevoegd. Fructose, mais, agave siroop, basterdsuiker, beetwortelsap, bietenstroop, galactose, caramel, esdoornsiroop, fruitextract, geconcentreerd vruchtensap.
Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe je suiker kunt herkennen.
Graan is wat dat betreft geen haar beter. 96% van ons eten heeft graan van welke soort ook op zijn ingrediëntenlijstje staan.

Om producten houdbaar te maken, worden er harde, of trans-vetten toegevoegd.
Die vetten komen uit plantaardige vetten.

Deze vetten worden geproduceerd door granen en noten te koken en er oplosmiddelen aan toe te voegen, om de “olie” eruit te halen.

Vetten zijn essentieel in ons voedingspatroon, maar dan hebben we het over de juiste vetten.

Elke cel in je lichaam is omgeven door een membraan dat voor ongeveer de helft uit vetten bestaat en de andere helft uit eiwitten. Wanneer de vetten in een celmembraan uit onnatuurlijke vetten bestaat, kan dit membraan niet goed werken en dit is het begin van vele ziekten. Ziek worden begint op cellulair niveau.
Plantaardige vetten lijken op natuurlijke vetten en het lichaam zal ze ook gebruiken om er celmembranen en hersencellen van te maken. Ze werken alleen niet hetzelfde als natuurlijke vetten.

Het lijkt op een huis bouwen met piepschuim in plaats van stenen…

 

Een paar tips om hieraan te ontkomen:

Eet “heel” voedsel, kies voor organisch/biologisch, verwijder al het bewerkte voedsel, verwijder alle granen en peulvruchten, ga voor gezonde vetten, olijfolie, avocado, cocosolie, dierlijke vetten, eieren.
Ontwijk melkproducten, kun je niet anders, kies dan voor de volle en biologische producten.
Kies voor gras gevoerd vlees, wild, gevangen vis ipv gekweekte vis.
Bladgroente, noten en zaden, gember, fruit, zeevruchten, kruiden, kurkuma, knoflook, enzovoort.

Heeft je eten gelopen, gezwommen of is het uit de grond gegroeid? Dan is het voedsel.

Vlees en groente, dat is wat we horen te eten. Bewerkt voedsel is geen voedsel, het is een product van de voedingsindustrie. Deze industrie heeft als alle andere industrieën maar 1 doel: Geld verdienen.

Wanneer je gaat kijken naar wat er in deze producten zit, hebben deze niets te maken met voeding, alleen met vulling en conservering.

Onze hersenen kunnen glucose niet goed omzetten naar energie.

Vet daarentegen wordt door de mitochondriën zeer efficiënt omgezet in energie.

Onze hersenen gedijen in een vet verbrandende omgeving. Technisch gezien heet dit Ketose.
Om in een staat van Ketose te komen, zou je volgens een Ketogeen eetpatroon moeten leven.
Wat in feite betekent dat je weinig koolhydraten eet en veel vetten, eiwitten en groentes.

Door in een milde staat van Ketose te verkeren, kan het lichaam optimaal functioneren.

 

Als iemands dieet verandert van hoog-glykemische (=koolhydraatrijke) voeding naar een koolhydraatarm dieet dat niet voldoende koolhydraten levert om de glycogeenvoorraden aan te vullen, doorloopt het lichaam een aantal fases om in ketose te raken.
Tijdens de eerste fasen van dit proces verbrandt het volwassen brein geen ketonen; het brein maakt echter direct gebruik van dit belangrijke substraat voor de synthese van lipiden in de hersenen.
Na ongeveer 48 uur van dit proces begint het brein ketonen, afkomstig van lichaamsvet, te verbranden om meer direct gebruik te kunnen maken van de energie van de vetvoorraden, om de resterende glucosereserves alleen te gebruiken voor absolute noodzaak, en zo de uitputting van de eiwitvoorraden in de spieren te voorkomen.

 

Het ketogeen eetpatroon wordt gekenmerkt door consumptie van een grote hoeveelheid vetten.
Het bevat hiervan maar liefst tot 90% waarvan 60% afkomstig van middellange ketenvetzuren zoals die vooral te vinden zijn in kokosolie.
Ook is er plaats voor suppletie met de omega 3-vetzuren die helpen de glucosespiegel laag te houden bij het stijgen van de keton gehaltes, dit doe je door vloeibare visolie te nemen tijdens het eten.
Verder bevat het eetpatroon een minimale hoeveelheid hoogwaardige eiwitten (1 tot 2 g/kg vetvrije massa) en nauwelijks koolhydraten.

Afhankelijk van jouw doel en gezondheidsstatus bepaal je in welke verhouding je deze voedingsbronnen tot je neemt. Wat voor een ander werkt, hoeft niet voor jou te werken.

 

Dan heb ik nog een andere verrassing voor je, mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn.

Suikers en andere snelle koolhydraten worden door het lichaam direct opgeslagen als vet.

 

Suikers veroorzaken ook een verhoogde mate van ontstekingsmarkers.

Wanner we suikers en geraffineerde koolhydraten eten, reageert het lichaam alsof het aangevallen wordt en gaat het lichaam zich verdedigen.
Dan is er minder energie vrij om andere processen correct te laten verlopen.
We hebben als mens geen suikers nodig om goed te functioneren.
Sterker nog, suikers houden ons in veel gevallen tegen.

 

Toch krijgen we onvermijdelijk suikers binnen en dat hoeft geen gevaar te zijn.
Maar teveel ontsteking bevorderende voeding kan zorgen voor chronische laaggradige ontsteking.
Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals hartziektes, diabetes, kanker en allergieën.

Een studie met 29 gezonde personen wees uit dat een inname van 40 gram toegevoegde suiker per dag uit één blikje frisdrank van 375 ml al leidde tot een toename van ontstekingsmarkers, insulineresistentie en LDL-cholesterol. (https://www.ahealthylife.nl/veroorzaakt-suiker-ontstekingen-in-het-lichaam/)

 

Veel mensen zijn ook bang om te eten, omdat ze denken dat ze van “veel” eten dik worden.
Wanneer je de juiste voeding binnenkrijgt, kun je bijna niet teveel eten.
Probeer maar eens dik te worden van Broccoli…
Daarbij geeft het lichaam een signaal wanneer het voldaan is.

Dit systeem werkt alleen niet goed wanneer je er bewerkt voedsel, transvetten, suikers en chemicaliën ingooit.

 

Vertrouw je lichaam, zorg dat je de juiste voeding binnenkrijgt en laat je lichaam voor je zorgen.



WhatsApp chat