Gezondheid!

Gezondheid!

Je gezondheid verbeteren, hoe doe je dat?

Een beetje gezonder eten en een paar supplementen erin?
Nee, dat is niet genoeg helaas.

Je kunt gezonder worden door de volgende 7 punten aan te pakken:

 

  1. Kauwen

  2. De maag

  3. De darmen

  4. Voeding

  5. Stress

  6. Slaap

  7. Beweging

 

Niet per se in die volgorde.

Ik zal er iets meer over uitleggen, anders loop je al snel vast

 

1. Kauwen

We hebben altijd maar haast en nergens tijd voor, dus ook niet om te kauwen.
Terwijl dit de eerste fase van het verteringsproces is.
In de mond vermeng je het voedsel met speeksel, dat allerlei enzymen bevat die het eten al helpt te verteren.
Dat speeksel geeft ook een signaal aan de maagwand om de juiste sappen en zuren aan te maken.
Plus dat niet-vermalen voedsel niet helemaal verteerd kan worden, simpelweg omdat het te grof is.

Kauw je niet goed, dan weet je maag niet wat hij moet doen.
Zorg dat het eten “vloeibaar” is voordat je het doorslikt.

 

2. De maag

In de maag wordt de voeding gescheiden.
Dat wil zeggen; de eiwitten, vetten, koolhydraten en alle andere stofjes worden allemaal op een andere manier verwerkt.[/vc_column_text]

Dat zit zo:
In maagzuur zit zuur… Zo zuur dat het bacteriën en andere exogenen (dingen die niet in het lichaam horen) vernietigt.
De ph waarde van de maag hoort tussen 1,5 en 3,5 te liggen, is dit niet het geval, of is er niet genoeg maagzuur, dan verteert het voedsel niet goed en komt het “onverteerd” de darmen binnen.

 

Dan kunnen bacteriën en andere ellende dus ook in de darmen komen.
Plus dat het maagzuur, vetten, eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen afbreekt,
die op hun beurt opgenomen kunnen worden door het lichaam.

 

Werkt dat niet goed, neem je dus ook geen vitamines en andere voedingsstoffen op.
Dan kun je er supplementen ingooien wat je wilt, maar die worden dan niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam.
Zonde van je geld.

Heb je last van je maag, laat je veel (stink)scheetjes, of heb je een opgeblazen buik?
Dan heb je te weinig maagzuur, of de zuurtegraad is niet op orde.
Dit kun je repareren door de juiste voeding te eten, of extra enzymen te nemen voor het eten.

 

3. Darmen

In de darmen wordt jouw maaltijd verwerkt en opgenomen in de bloedbaan.
Darmen hebben daar een heel mooi filtersysteem voor die villi heten.
(In de volksmond ook wel darmvlokken genoemd.)

Deze villi zorgen ervoor dat de juiste stofjes in de bloedbaan terecht komen, zodat het lichaam daar verder mee aan de slag kan.
Komen er nou te grote stukken, of verkeerde stofjes door de darmen, dan voeren de darmen die weer af.
Tenminste, als de boel goed werkt!!

Gebeurt dit niet, dan krijg je stoffen in de bloedbaan die daar niet horen en ontstaat er een ontstekingsproces.
Dan gaat het lichaam in de aanval om die exogenen te vernietigen en is het probleem opgelost.
Wanneer het lichaam dat heel lang moet doen, raakt het in de war en gaat het zichzelf aanvallen.
Als dat gebeurt spreken we van een auto-immuunziekte.
Daarbij kun je denken aan eczeem, acne, diabetes, reuma, Coeliakie, MS, Crohns, PDS, enzovoort.

Wanneer je chronische stress hebt, gaat het lichaam om meer energie (voeding) vragen en worden de villi wat meer opengezet.

 

Dat zorgt ervoor dat ook de minder goede stofjes doorgelaten worden en dan krijgen we een vicieus cirkeltje, want die reactie geeft ook weer stress op het lichaam.

De darmflora is een groep bacteriën in de darmen die het voedsel verwerken tot een door het lichaam op te nemen goedje.
Zijn die bacteriën er niet, door bijvoorbeeld antibiotica gebruik, maagzuurremmers, medicijnen, of ziekte, wordt het voedsel onverwerkt weer uitgescheden.
Ook door verkeerde voeding kan het darmsysteem slechter gaan werken.

Als je merkt dat er restjes van je eten in je ontlasting zitten, zou ik je willen adviseren om naar een maagzuurversterker en probioticum te gaan kijken en de hulp van een professional in te schakelen.
En ja, daarvoor kun je ook bij mij terecht.

 

4. Voeding

De juiste voeding zorgt ervoor dat je gezond blijft.
Slechte voeding maakt je ziek.
Zonder voeding ga je dood, heel simpel. Net als zuurstof en water is het essentieel voor leven.

Kauwen op je eten, de juiste voedingsmiddelen, de juiste hoeveelheden en dat allemaal op het juiste moment.

Het is voor velen al een hele uitdaging om überhaupt te eten, omdat ze er geen tijd voor hebben. Of eigenlijk, geen prioriteit aan geven.

Eet je niet genoeg dan schakelt het lichaam vanzelf processen uit die niet essentieel zijn voor overleven.
Het eerste gaat de energiekraan dicht, je wordt moe en futloos.
Daarna de thermostaat naar beneden, je krijgt koude handen en voeten.
Wat er daarna allemaal misgaat leg ik je graag een keer uit in een gesprek, dat is voor nu even teveel ellende.

Maar je begrijpt dat als je merkt dat je bijna altijd moe bent en het altijd koud hebt, je een voedingstekort hebt.

Dit noemt men ook wel het “relatief energietekortsyndroom”.
Het RED-S (Relative Energy Deficiency Syndrome) komt veel voor bij mensen die diëten, niet genoeg eten, de verkeerde dingen eten, chronische stress ervaren, te weinig slapen en te veel werken en/of sporten.
Deze mensen hebben vaak nog veel meer klachten, die vaak op de achtergrond sluimeren.

 

5. Stress

Stress is essentieel voor ons overleven.
Chronische stress daarentegen is heel erg slecht voor de mens.
Zelfs zo slecht dat we er dood door kunnen gaan.

De tijd van de sabeltandtijger en rivaliserende stammen is voorbij en hebben plaats gemaakt voor de baas, het gezin, vrienden, social media en financiële druk.

Die constante druk die we met ons meedragen heet stress.
Ook je vakantie is stress, Kerst, en ook dat feestje van aankomend weekend.
Wanneer je stress niet managet, wordt het een probleem en reageert het lichaam door je hartslag te verhogen, je pupillen te verwijden,
spieren op spanning te zetten en je spijsvertering stop te zetten.

Manage je jouw stress niet, dan put je je immuunsysteem uit en word je ziek.

Doe 3 weken lang iets dat je plezier geeft, ga wandelen, kijk je lievelingsfilm, dagje spa, doe iets dat je ontspant.
Zeg: “nu niet” tegen je baas, kinderen, vrienden, als ze je iets vragen waar je eigenlijk geen energie voor hebt.
Doe ademhalingsoefeningen, 4 seconden in, 6 seconden uit.

Simpele, eenvoudige dingen die je rust geven helpen om de stress te verminderen.

6. Slaap

De accu moet ook weer opgeladen worden!
Je gaat ook de deur niet uit met 2% batterijcapaciteit op de smartphone!? Toch??
Waarom dan wel met te weinig slaap?
Ik ken mensen die zweren dat ze maar 5 uur slaap per nacht nodig hebben en daar prima op functioneren. Ik ken ze ook die 9 uur slapen en nog steeds de hele dag kapot zijn.

Het verschilt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt, maar minder dan 6 uur netto slaap per nacht houd je niet je hele leven vol.
7 tot 8 uur is gemiddeld genomen optimaal.
Vrouwen hebben wel meer slaap nodig dan mannen.
En in bed liggen is niet hetzelfde als slapen..

Tijdens slapen gebeuren er enorm veel dingen in je lichaam, maar ook in de geest.
Het lichaam ruimt de afvalstoffen op, vult de spieren weer met ATP en de hersenen met glycogeen.
Dit lukt alleen optimaal wanneer je in diepe slaap bent.
Er zijn 4 slaapfasen, waarvan de NREM de belangrijkste is.
In deze fase slaap je diep, adem je rustig en laadt het lichaam weer op voor de volgende dag.

Blauw licht zorgt ervoor dat onze hersenen denken dat het overdag is.
Dat schermpje en die LED-tv geven dat licht af en remmen de aanmaak van melatonine.
Zonder melatonine slaap je niet (goed) in en is de kans groot dat je geen NREM-slaap bereikt.
Niet goed slapen is dus ook een vorm van stress..

O ja, goed slapen helpt ook bij vet verbranding.
Motiveert dat je om een uurtje eerder naar bed te gaan?

7. Bewegen

Bewegen is leuk! Het geeft je energie en laat het bloed stromen.
Het zorgt er ook voor dat je scherp en alert blijft.
Zonder bewegen zouden we allemaal in een karretje rondgereden worden als een grote homp slap vlees.
Dus, wil je geen grote homp slap vlees worden, ga dan bewegen!

Bewegen is voor iedereen anders. De een heeft moeite genoeg met de trap oplopen en de ander doet het niet voor minder dan 4 keer in de week cross-fit.
Het maakt niet uit wat je kunt, als je maar doet wat je kunt.
Ga voor het eten wandelen, ga fietsen, 10 keer de trap op en neer lopen, doe IETS!

 

DUS!

Alles bij elkaar genomen moet er een hoop kloppen wil je gezond zijn en een sterk immuunsysteem hebben.

Het immuunsysteem beschermt je tegen ziektes, dus ook tegen Corona.
En zelfs al word je ziek, merk je er met een sterk immuunsysteem weinig van.

Wil je meer weten over deze 7 punten, of meteen aan de slag gaan met het verbeteren ervan?

Stuur me dan even een berichtje, of bel me op: 06 527 663 85.

Supplementen zijn geen vervanging voor een goed eet- en drinkpatroon.

 



WhatsApp chat